Friday, February 6

.. aku bukan la nak kecoh tapi saja nak share ..

hai!

Skg ni aku cam busy sikit la kan, tgh ongoing fyp; final year project. Kepada sesiapa yang tak tau, aku skang final semester utk degree ni. Baru degree. huh~

Aku buat projek tentang cendawan. Nak cari antioxidant compounds dalam dua jenis cendawan yg boleh dimakan; jeli hitam dan tiram putih. Skang ni dok sebok part extraction. Bulan 11 hari tu aku dah keringkan dalam oven dan grind into powder. Makan 2 minggu jugakla masa. huhu. Part extraction ni, second part la kira, dok ada la 3 minggu tak siap2 lagi. Minggu depan insyaAllah siap. Lepas tu move on kpd step seterusnya, iaitu buat tests.

Test2 yg aku nak guna, ada 5. Utk cari antioxidant tu ada 4 tests. FRAP, DPPH, beta carotene linolic acid dan TPC. Kalau rasa nak google, google je. Tapi kalau takde kaitan ngan korang baik tak payah. Wat penat korang je tak paham. hehe

Utk antimikrobial plak, yg ni SV ckp cam lama jugak la. Sebab nak culture bacterias tu lagi kan. huhu. Guna disc inhibition method. Akceli test2 smua ni senang je. Step dia mudah2 je. Yang dok risau tu, takut tak cukup je sample yg aku extract tu. Gile mampos kalau kena beli lg cendawan, masuk oven lagi berhari2. Grind lagi, rotavap lagi. uwaaaaaaaaaaa~ LAMA KOT!

So harap2 la extracts tu cukup. aminnnnnnnnnnnnnnnnnn. Takyah ah repeat procedure sume kan. huhu. Harap2 sempat siap a week before final exam. ceh final exam pon end of April. Skang pon dan Feb. waaa gile babi risau. uwaaaaaaaaaaaaaaa..

oh btw, yg ada entri aku cakap i've made my decision tu. Yg tu pasal MASTERS. So far, aku buat keputusan utk taknak sambung lagi master. Banyak benda nak kena pikir beb. PTPTN aku tu, sempat ah masa aku dapat first gaji, interest dah naik sampai 8k kan. babi gila. Adik2, sila la jgn apply PTPTN. Makan duit banyak. babi sial.

Sebab tu la aku taknak sambung master lagi. Biaq keja dulu, setel dulu hal PTPTN tu. ok la kan kalau dapat gaji 2k, aku bayar la 1k sebulan. Dalam 7, 8 insyaAllah dah setel. By that time aku boleh pikir utk proposal master. Sempat jugak timba pengalaman, enhance confidence sket ke kan. Lepas setel PTPTN baru aku nak pikir, nak sambung master bila. Aku MEMANG nak sambung, cuma masa tu taktau lagi bila. Harap2 sempat ah before kawin. Dah kawin susah plak, byk commitment. ECEH.

Tu je kot setakat ni. Any updates, nanti la. hehe. TATA!

No comments:

Post a Comment

You say?